Sunday, October 21, 2012

Entri Masakan | Fettuchini Dengan Kuah Krim

Assalamualaikum wbh...

Hujan pulak semenjak dua ni...  alahai!  Tapi hujan-hujan macam ni kalau pekena teh O cicah ngan biskut Hup Seng best jugakkan?  Dulu masa arwah nenek ada, bleh la makan ubi rebus cicah ngan kelapa parut campur gula...  sekarang ubi pun malas nak tanam.  Hahaha...

amek kat blog sape ntah... tak sangka ada orang post jugak.. hahaha
Aku boleh dikatakan orang yang sederhana je bab masak-memasak..  Antara banyak-banyak masakan negara selain Malaysia, aku rasa yang paling senang nak masak ialah masakan Barat.  Orang Barat ni bagi aku pemakanan diorang memang ringkas dan sesuai untuk orang yang tidak berapa rajin macam aku.  Sebab itu, masakan Barat adalah kegemaran aku sama ada untuk makan atau masak.  Memang aku mengaku sangat-sangat laaa... aku memang failed masak gulai yoo!  Tapi aku pun tau itu tak boleh dibiarkan.. aku kena jugak try masak benda-benda macam tu sampai jadi... sebab, aku bukan nak kawen mat saleh nanti.. so, kena la belajar-belajar waktu bujang nie... haha.. XD

Boleh dikatakan aku selalu teruja kalau sebut bab chicken chop ke, spaghetti ke, pizza or what ever la..  Yelah, Italian sket-sket... 
Dan beberapa minggu lepas, aku saje nak try makan fettuchini di kesiangan hari.  Haha... memang aku terasa pelik jugak la kalau makan makanan macam tu untuk lunch, tapi tak apalah... kalau dah datang selera macam tu, bukak peti, bukak dapur, buat jelah... huhu...  Tapi satu yang menjadi masalah ialah aku tak dek krim masakan.  Bukan tak ada kat kedai tapi aku berkira ngan harga dia.. hahaha.. sorry, aku memang suka amek masa buat calculation bab membeli belah.  Hak pengguna tu memang aku guna habis-habisan!

Aku gi supermarket nak beli krim masakan tu.. mak aii.. dekat RM8 untuk beberapa ml je.. Tak jadilah...So, aku abaikan je krim masakan tu.  (Sebenarnya aku bimbang kandungan krim tu nanti akan menggemukkan aku.. hohoho..  walaupun aku ni dah cukup kering tapi tetap aware ngan kandungan lemak dan kolesterol~)

So, aku keluarkan siap-siap mentega sebab aku tak reti nak mengagak jumlah untuk 50gram.  Ni semua pasal nak gantikan krim tu la.. aku wat sendiri.  Hehehe.. tapi resepi ni pun aku amek daripada orang yang lebih bagus memasak dari aku la... Sob3.. aku kan amatur jek...

Baiklah, untuk korang yang nak cuba jugak resepi ini, aku boleh kategorikan sebagai 3/5 dari segi kerumitannya.  Tapi untuk orang yang biasa masak, kacang je pun... huhu... untung la...

Bahan-bahan yang korang perlukan ialah;

Pasta
Minyak masak
Garam

Untuk masak pasta ni, rebus pasta bersama-sama dengan secubit garam dan minyak masak.  Dalam dua sudu je la letak minyak tu...  tunggu sampailah dia dah lembut.  Angkat dan toskan.

2 sudu besar mentega
2 sudu besar tepung gandum
Air panas

Untuk buat krim (ganti krim masakan), bancuh semua sekali sampai sebati.

(2@3 ulas) Bawang merah
(2@3 ulas) Bawang putih
(1 sudu besar) Mentega
(segelas) Susu segar
Daging kisar
Mixed Herbs McCormick
Cendawan butang
Sosej
(2 sudu besar) Stok ayam
Garam
Krim (yang tadi)

ni rupa masa dalam proses... bau pun dah marbeles u'ollss...

Mula-mula, u'olls tumis bawang merah dan bawang putih dengan mentega.  Kemudian, bila dah naik bau tu, masukkan daging kisar dan sosej.  Masukkan Mixed Herbs, susu segar, krim yang korang telah buat dengan penuh ketabahan tadi, garam dan juga stok ayam.  Pastu biarkan mereka sekalian menggelegak.  Masukkan sedikit air panas, ni aku punya cara la sebab aku tak suka nak telan pasta tu ngan kuah yang sangat pekat.  Kacau-kacau sampailah semuanya sebati.


Pastu bolehlah hidang masa panas-panas...  barulah syiok~

Selamat mencuba.