Monday, October 8, 2012

Entri Masakan | Cupcakes Pelangi

Assalamualaikum...

Haha..dah kenapa entah aku sejak duamenjak ni asyik nak post entri pasal makanan jek! :D  Bukan apa..aku bosan kot kat rumah sejak tak keje ni... lagipun, daripada menjadikan aku ni cam useless (O_o) je kat rumah, baik la aku buat something yang boleh buat Ma Abah aku tak membebel.  Hohoho... yelah, dah la duk rumah, takkan nak perabihkan boraih je kan??  Huhuh..  lagipun, aku memang bukan tahan nak duduk-duduk sahaja tak dek buat apa.  Nak gi apply keje dekat-dekat umah pun... alaaa... macam ciput je ngan masa yang ada.  Hujung bulan ni kalau ada rezeki, insyaAllah dapatlah keje. 

Masa aku duk kemas-kemas dapur sket, ternampak plak bahan-bahan lebihan biskut raya aritu pun masih ada la sikit sebanyak.  Daripada biarkan beliau dan sahabat-sahabat beliau expired macam tu, ish!  Tak baik membazir...  so, godek-godek sana sini aku rasa dengan kuantiti dua cawan gula kastor tu, bolehlah aku buat cupcakes huduh-huduh...

Pikir-pikir dengan bahan yang terhad macam tu, aku nak buat apa eh?  Tengok telur dalam peti, oh.. aku baru je beli telur gred B.  Whipped cream pun ada...  tepung ada...  mentega pun ada.  Bahan-bahan asas semua ada... apa lagi, cepat keluarkan mentega dan telur dalam suhu bilik.  Lalala... jom kita buat cupcakes pelangi.  Senang?  Haruslah... aku mana suka wat benda-benda yang cerewet-cerewet ni...  yang penting, ringkas, comel dan sedap!

  
Baiklah... bahan-bahan yang korang perlukan ialah; 

1 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
secubit garam
1/2 cawan mentega (suhu bilik)
3/4 cawan gula kastor
3 biji telur putih (suhu bilik)
1 sudu kecil esen vanila
3/4 cawan susu segar.

Mula-mula sekali, korang ayakkan tepung, baking powder, garam dan ketepikan.

Pastu, pukul mentega dan gula sampai kembang atau sampai dah jadi putihMasukkan telur putih dan pukul lagi sampai gebu.  Jangan dok syok sangat ngan kegebuannya tu... masukkan esen vanila cepat-cepat. :D

Kemudian, slowkan mixer dan masukkan tepung berselang-seli dengan susu.  Kalau korang masukkan tepung dulu, pastikan selang-seli dan last-last sekali pun masukkan tepung gak.  Kiranya macam tepung-susu-tepung-susu-tepung, okei??

Kemudian, bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan letaklah pewarna yang korang suka.  Pelangi kan ada tujuh warna... haaa... nak letak tujuh-tujuh warna tu pun silakan~  Pastu, buat tompok-tompok kecik sampailah dah 3/4 cup tu...  then, dengan gunakan lidi yang bersih, buat putaran kat bahagian atas sampailah korang rasa corak dia dah cantik...

Pastu, bakarlah dalam oven dengan suhu 170 darjah celcius selama 25 minit atau hingga masak...  biasa 25 minit dah masak dah... :)

Pastu, bolehlah hias sesuka hati korang.  Nah..senang je... tak sampai sejam pun! Selamat mencuba semua~

*tips buat rama-rama : potong bahagian kek yang lebih kat bahagian atas tu... kiranya nanti kek tu akan sama ngan tinggi cup tu je.. potong dua.  Kemudian, letaklah whipped cream dan letak kepingan tadi atas dia..buat macam kepak rama-rama... :))