Sunday, November 25, 2012

Cintok

Assalamualaikum wbh.




"Kakak, susah tak jadi doktor haiwan?"

Aku senyum.  Aku bukak penutup hidung.  Rawatan sudah selesai.  Agaknya sekarang ni sesi konsultansi.

"Adik nak jadi doktor haiwan?"

Dia angguk.

"Kenapa?" Aku tanya lagi.

"Suka kucing..." Aku senyum pada dia sambil usap kepala Cintok.

"Owwhh... tanya abang tu.  Dia doktor.  Kakak bukan doktor, kakak pengkaji haiwan."  

Memang bunyi macam sumbang je tapi hakikatnya, memang itu bidang pengajianku.  Huhu.

Dia pandang abang itu.

"Abang!  Susah tak nak jadi doktor?".  Doktor Syamil mampir kami.  Aku tersenyum pada Dr. Syamil, berkongsi rasa lucu bercampur ingin tahu juga.

Dr. Syamil duduk berlutut.  

"Nak jadi doktor haiwan?  Sekarang umur berapa?"

"11!"

"UPSR la tahun depan.  Hurrmm..  susah ye.. hurmmm.. hehe!"

Aku ketawa.  Susah kan untuk menjelaskan?  

Nak kata senang, kita sudah separuh nyawa.  Nak kata susah, bimbang membantut semangat si kecil itu.

Dr. Syamil berkira-kira.
 
Aku hulurkan Cintoknya, dia menyambut.

"Jaga Cintok elok-elok.  Dia dah okey ni."

Angguk.

Dan pertanyaan itu berlalu tanpa jawapan... nyata, nak jadi doktor haiwan tak termampu diluahkan tahapnya.  Hahaha...

Aku harap, dia tetap bercita-cita dengan cemerlang!  

Moga dia kenal erti sebuah ketabahan berjihad di jalan ilmu kelak.