Monday, April 4, 2011

PART 12

Kuliahku cuma enam jam seminggu. Namun kebanyakan masaku banyak di habiskan di perpustakaan. Hingga kadang-kadang seharian aku di gedung ilmu ini mengulangkaji dan mencari bahan-bahan yang berkaitan dengan kajianku. Sesekali aku terserempak juga dengan Syaqir jika mencari bahan di perpustakaan utama walaupun hakikatnya kami mempunyai perpustakaan di fakulti masing-masing.

Oh ya, sejak aku kembali sibuk dengan kuliah, Bonda nampaknya tidak lagi bercakap soal jodoh denganku. Sama ada dia sudah memahami cita-citaku ataupun dia tidak mahu mengasak aku dengan perkara-perkara sebegitu, wallah huallam. Tapi rasanya aku patut mengucapkan terima kasih kerana ini sangat-sangat menyenangkanku. Oh Bonda, janganlah Bonda bimbang. Aku tidak akan lupa untuk mencari pasangan hidupku namun biarlah segala-galanya berjalan dengan sendiri. Setelah Bonda menyuruh aku mencari sendiri pasanganku dulu, aku telah memutuskan untuk menyerahkan semuanya kepada Allah. Aku yakin dengan ketetapan yang Allah aturkan. Lalu sekarang yang harus aku lalui ialah perjuanganku menuju kejayaan di masa hadapan.

Aku kelek buku-buku rujukan yang aku pinjam daripada perpustakaan menuruni anak tangga Perpustakaan Sultan Abdul Samad ini. Huh, tebal gila... mak oi, beratnya! Aku berjalan menuju ke kereta yang ku parkir di hujung jalan, di bawah pokok angsana. Panas yang membahang bagai membakar kulit kepalaku yang ditutupi tudung berwarna ungu muda ini. Adus, kenapalah aku pinjam banyak sangat pula ni? Bukannya tak boleh datang lain kali, aku mengomel sendiri sambi menahan berat buku-buku berkaitan kesihatan haiwan. Hari ini, aku terpaksa ke perpustakaan utama kerana bahan yang dicari ada di bahagian rujukan disini.

“Dik, dik... boleh tolong akak tak?,” aku memanggil seorang pelajar lelaki yang ku kira mungkin mengambil ijazah disini. Wajahnya memberikan aku gambaran usianya yang mungkin sekitar dua puluh tiga atau dua puluh empat walaupun badannya agak tinggi dan sasa. Dia menyimpan jambang nipis. Kacak, hatiku sempat memuji. Dia menghampiriku.

“Tolong apa?,” soalnya. Aku tersengih.

“Boleh tolong bawakan separuh buku ni? Kereta akak kat hujung tu hah,” muncungku ke arah kereta Toyota Vios hitamku yang dihadiahkan Ayahanda. Dia mengangguk lalu mencapai kesemua buku-bukuku.

“Eh, tak apalah. Akak boleh bawa separuh,” ujarku. Dia tersenyum manis.

“Tak apalah. Alang-alang dah tolong,” jawabnya. Aku membalas senyumannya dan menuju ke kereta. Beberapa orang yang berselisih tersenyum-senyum melihat kami. Entahkan tersenyum kepada dia atau aku, atau mungkin juga tersenyum dengan ‘kemurahan’ hatinya membantuku, aku tidak tahu. Ah, budak-budak sekarang, macam nilah. Tak ada benda lain nak fikirlah tu, mesti ingat cinta sahaja. Hati aku kotor lagi. Ish, aku beristighfar dan segera menghalau jauh prasangka-prasangka busuk seperti itu. Jangan jadi jahat!, aku bertegas dengan diriku.

Aku membukakan pintu di tempat duduk belakang.

“Okey, letak sahaja disini ya,” ujarku. Dia menurut sahaja.

“Terima kasih banyak-banyak, ya dik. Adik fakulti apa?,” soalku sambil menutup pintu kereta. Dia tersenyum lagi. Aku memandang ke tempat lain. Ish, apesal pulak ni? Takkan dengan budak muda macam ni boleh berkenan pula? Ah, berkenan ke tidak itu lain cerita. Yang penting, jaga pandangan terjagalah hati.

“Saya fakulti kejuruteraan,” jawabnya. “Oohh...,” bisikku.

“Tak apalah. Saya nak ke perpustakaan sekejap. Pergi dulu ya. Assalamualaikum,” ujarnya. Aku mengangguk dan menjawab salamnya. Sebaik dia berpusing, aku masuk ke dalam kereta dan menghidupkan enjin. Penat menelaah dari pagi membuatkan perutku mula berkeroncong.

Aku membelok keluar dari perkarangan perpustakaan. Jam di dashboard menunjukkan tepat pukul dua petang. Ah, baik aku jumpa Profesor Azmi sekejap, boleh juga aku tanya tentang tesisku itu. Lalu aku membelok masuk ke Jalan Tulang Daing menuju ke pejabat Profesor Azmi.


Aku keluar dari bilik Profesor Azmi sejam kemudian. Perutku terasa seperti sedang meraung-raung meminta dimasukkan makanan. Yup, aku harus makan sekarang! Kalau tidak nanti gastrik, susah pula. Mengenangkan waktu sudah lewat juga, aku singgah solat Zohor di surau berdekatan sebelum menuju ke kafeteria. Aku duduk di salah satu sudut kafeteria yang berhawa dingin itu setelah memesan sepinggan sizzling mee. Sambil menanti pesanan, aku menghirup air epal yang menyamankan ini.

Tiba-tiba telefon bimbitku berdering. Aku segera menyelongkar tas tanganku. Syaqir calling, itu yang tertera di skrin. Aku menekan butang hijau.

“Hello.”

“Wa’alaikumsalam,” jawab Syaqir, memerliku. Aku membentuk bibir.

“Yelah, assalamualaikum!,” kataku kembali. Terdengar dia ketawa mengekek.

“Boleh aku makan sama?,” tanyanya. Aku mengerutkan kening.

“Eh, aku dalam tandaslah,” jawabku selamba. Terdengar Syaqir ketawa di hujung talian.

“Kotorlah lawak kau. Okeylah, jap lagi aku datang. Tunggu tau,” katanya lalu memutuskan talian. Aku mencebik. Dah datang dah....

Tidak lama kemudian, Syaqir betul-betul berada di depanku. Dia menatang dulang yang ada mangkuk besar berisi ais kacang. Wah, sangat menyelerakan! Rasanya aku mahu memesan satu tapi oh tidak... ini pasti nafsu semata-mata sementelahan aku belum menjamah apa-apa dari tadi. Ya, ini nafsu sahaja!

“Nak share?,” pelawa Syaqir bagai mengerti keterliuranku tadi. Aku menggeleng. Dia lalu menikmati ais kacangnya dengan berselera.

Seorang pelayan wanita menghantar pesananku. Aroma sizzling mee memang membangkitkan selera aku yang kebuluran ini. Aku mencapai garfu dan menyuap hidanganku. Alhamdulillah, sangat sedap! Sambil makan, kami berborak-borak kosong. Kami masing-masing berkongsi cerita kesibukan yang di‘nikmati’ kami sekarang. Syaqir memberitahu yang dia terpaksa berulang alik ke tapak projek perumahan selain bandar-bandar besar untuk menjalankan kajiannya tentang pembangunan bandar dan aku pula berkongsi hidupku dengan haiwan.

Menyedari sizzlingku sudah hampir separuh, aku bertanya, “Kau lunch ais kacang je ke?.”

“Eh, taklah. Aku order Nasi Goreng USA tadi. Lambat la pulak... Flight delay la ni kot!,” jawabnya. Aku menahan ketawa dalam hati. Syaqir, Syaqir...

Baru sahaja dia mahu mengangkat tangan memanggil pelayan, pesanannya pun tiba. Lalu, kami menikmati makan tengah hari bersama-sama dengan perbualan ringan. Suatu keadaan yang amat jarang berlaku suatu ketika dahulu.


Usai makan, kami beriringan menuju ke pintu. Di pintu, kami terserempak dengan pelajar lelaki yang membantu aku tadi. Kami masing-masing terperanjat.

“Eh?,” dia terlepas kata dahulu sambil memandangku dan Syaqir bersilih ganti. Aku senyum padanya.

“Dr. Hilmi... Having lunch?,” tanya Syaqir. Aku memandangnya. Dr. Hilmi? Siapa Dr. Hilmi? Takkan....

“Ya. Jom join sekali,” ajak orang yang dipanggil Dr. Hilmi tadi. Aku terkebil-kebil. Aiiya, rasanya aku perlu segera berlalu ni. Mukaku mula terasa panas. Dr. Hilmi?? Aku bertanya dengan diri sendiri.

“No thanks, Dr. Kami baru saje selesai. Are you alone?,” soal Syaqir ramah. Dr.Hilmi menjongket bahunya dan tersengih. Syaqir mengikut rentaknya.

“Okeylah Dr., we have to go. Excuse us?,” pintanya. Dr. Hilmi mengangguk dan memberi laluan sambil melirikkan pandangannya padaku yang tertunduk. Dia tersenyum sebelum melepaskan kami pergi.

“Kau datang dengan apa ni? Kalau tak, aku boleh hantarkan,” soal Syaqir tatkala menapak ke tempat parkir. Aku diam. (sebenarnya sedang berusaha meyakinkan diri aku bahawa orang yang aku panggil ‘Adik’ tadi tu ialah seorang yang berpangkat Dr.! Tapi muka dia... ish! Macam budak dua puluhan je....)

“Qis, kau berangan ke mana pulak ni?,” Syaqir memetik jari di depan mukaku. Aku terkebil seketika.

“Apa dia?,” tanyaku kembali.

“Kau balik dengan apa ni?,” soal Syaqir buat kali kedua.

“Oohh... dengan kereta. Aku drive sendiri,” balasku. Syaqir mengangguk.

“Okeylah kalau macam tu. Jumpa lagi nanti. Assalamualaikum,” akhirnya kami berpecah menuju ke kereta masing-masing. Wa’alaikumsalam, aku menjawab dalam hati.

* * * * * * *

Syaqir mengetuk pintu bilik adik perempuannya. Setelah mendapat kebenaran, dia memulas tombol.

“Hai, Tina tengah buat apa?,” tanya Syaqir sambil merapati adik perempuan tunggalnya yang berada di meja tulis.

“Tak ada buat apa-apa pun. Just buat plan design,” balas Tina.

“Macam mana study? Orait?,” Syaqir berbasi-basi. Tina mengangkat kedua-dua belah keningnya.

“Well, so far so good. Lagipun memang Tina nak pun architecture ni,” jawab Tina. Rambutnya yang panjang paras bahu itu diikat satu.

Syaqir mencapai telefon bimbit adiknya di atas meja. Tina segera merebutnya sambil menjelirkan lidah.

“Mana boleh, ni private stuff la bang!” Syaqir ketawa kerana dapat mengusik adik tunggalnya.

Dia merebahkan badannya ke katil saiz Queen milik Tina. Badannya terhenyak sedikit dengan kelembutan tilam buatan Itali itu. Matanya merenung siling. Serta merta dia terbayangkan Qistina tersenyum padanya. Syaqir tersenyum sendirian. Tina yang melihat menepuk paha abangnya itu.

“Abang ni kenapa? Senyum sorang-sorang. Ni mesti fikir awek la ni!,” teka Tina. Syaqir duduk di atas katil sambil menyilangkan kedua-dua belah kakinya.

“Tina, ceritalah macam mana Tina boleh start couple dengan Irfan tu?,” tanya Syaqir. Muka Tina tiba-tiba merona merah.

“Ish, apa pulak abang ni. Tanya soalan peribadi,” balas Tina sambil membaling gumpalan kertas kepada Syaqir. Syaqir mengelak.

“Alah, peribadi la sangat. Yang Tina cerita dengan Mami tu tak apa?,” cebik Syaqir.

“Mami tu lain, dia perempuan. Abang tu lelaki. Kalau nak tahu sangat, tanyalah Papa, macam mana dia boleh start bercinta dengan Mami,” balas Tina. Syaqir tergelak.

“Boleh pula macam tu ek? Alaa Tina, ceritalah macam mana Irfan propose Tina? Dia bagi bunga ke?,” tanya Syaqir. Kini giliran Tina pula ketawa.

“Bagi bunga apa kelas bang zaman sekarang!”

“Habis?”

“Abang ni kenapa? Nak mengurat siapa pula kali ni?,” soal Tina. Syaqir tersentak.

“Eh, lain macam sahaja soalan Tina tu. Abang mana pernah bercinta lagi,” kata Syaqir. Tina menjuihkan bibir.

“Yelah tu. Habis tu kejap-kejap Maya call, kejap-kejap Yus, Kamilia, Jun.... Hish, tak mampu pulak Tina nak hafal semua,” ujar Tina. Syaqir tergelak besar.

Dia mencapai sekuntum bunga mawar segar di atas meja Tina dan kembali merebahkan badannya ke katil. Tina melihat sahaja.

“Tu semua member biasa-biasa sahaja. Hanya ada satu je bunga yang istimewa dalam hati abang ni,” Syaqir meletakkan mawar merah itu di dadanya. Tina mencemik muka.

“Yuckk! Jiwang giler mamat ni.” Syaqir ketawa dengan kata-kata adiknya.

“Please Tina....,” rayu Syaqir. Tina melompat naik ke atas katil dan duduk di sebelah abangnya. Syaqir bingkas bangun.

“Kalau nak cerita hal Tina dengan Irfan, no way. Itu kenangan terindah Tina dengan Irfan sahaja. Tak boleh share ngan abang,” Tina menggerakkan-gerakkan jari telunjukkan di depan muka Syaqir tanda tidak setuju. Syaqir hampa.

Sejak pertemuan kembali dengan Qistina sewaktu pendaftaran di foyer tempoh hari, dia tahu yang dia harus berterus terang. Cukuplah tiga tahun dahulu dia terpaksa memendam perasaan lantaran sikap Qistina yang langsung tidak mahu berkawan dengannya. Namun dia tidak boleh menyalahkan Qistina seratus peratus kerana mungkin perangainya yang suka mengusik itu tidak disenangi Qistina. Apa-apa pun, sekarang dia merasakan dirinya lebih matang dan telah memasuki alam dewasa. Dia perlu akui yang hatinya benar-benar terpaut dengan kesederhanaan Qistina dan keayuan wajahnya. Syaqir merasa berbaloi menunggu Qistina sehingga kini. Tambah berbunga hatinya bila Qistina tidak jadi dirisik. Inilah peluangnya. Dia harus cepat.

“Tina kena tolong abang. Dia ini terlalu istimewa, Tina,” pinta Syaqir lagi. “At least, bagitahu macam mana nak propose a girl! Abang tak nak dia terlepas.”

Tina hampir tergelak. Dah angau la ni. Kalau tidak layan ala kadar je kalau ada kawan perempuan telefon. Pesan suruh cakap tidurlah, sibuklah...

“Hurrmm... nilah angau cinta! Betullah kata orang, cinta itu macam coklat. Kalau dibiar, mencair. Perlu dinikmati. Kalau dimakan, tidak boleh banyak. Datang penyakit pula!,” Tina bermadah.

Syaqir tersengih.

“Entahlah abang. Perempuan ni tak semuanya sama. Ada yang mudah diusha, ada yang tak suka diusha-usha, suka everything jadi sendiri. Ada pulak yang cair bila diberi macam-macam, ada pula yang jenis tak suka berpasangan, nak kahwin terus,” ujar Tina.

Syaqir menggaru kepala.

“Make it simple please, honey?,” pinta Syaqir. Sebenarnya, dia sendiri pening untuk menilai Qistina.

Kalau Qistina yang dulu, berkawan dengan lelaki pun tidak mahu apatah lagi jika diusik-usik. Tapi Qistina sekarang, tengok macam dah pandai sedikit bersosial. Siap makan semeja dengan aku lagi tu. Kalau dulu, jangan haraplah. Dapat jelingan je la jawabnya. Tapi, satu perkara yang aku pasti Qistina tetap tidak berubah prinsip. Muslimahnya masih ada.

“Abang nak tackle sape ni?,” tanya Tina. Syaqir menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal.

“Adalah....,” jawabnya.

“Nak tackle untuk berapa hari pula?,” soal Tina lagi. Sengaja. Syaqir mencebik.

“Abang ni nampak macam kasanova sangat ke, Tina?,” Syaqir berjauh hati dengan usikan adiknya. Tina ketawa.

“Tak adalah. Tengok tu, sejak bila pula sensitif ni? Selalunya abang juara mengusik! Hai, nilah penangan bila lelaki dah jatuh cinta. Tangkap leleh kalah perempuan,” Tina mengembalikan semula mood abangnya.

Syaqir kembali tersenyum.

Tina merapati Syaqir dan memeluk lengannya. Dia melentokkan kepalanya ke bahu abangnya. Wangian daripada jenama Polo mengusik deria baunya. Harum! Abangnya memang seorang yang suka berwangi-wangian. Lalu tidak hairanlah kalau dia menjadi kegilaan rakan-rakan sekelasnya. Seorang lelaki yang pandai bergaya.

“Well bro, girls are like balloon. We have to blow to make them look beautiful. Belon yang kempis tak cantik, kan? Tapi, bila dah tiup tu kenalah ikat betul-betul sebab takut nanti ia terbang merata-rata. Kalau tidak ditangkap oleh orang lain, ia akan terbang ke udara dan kemudian akan kempis semula atau terus pecah. Saat itu, kalau dapat tiup pun belon pasti tidak akan cantik lagi!,” Tina masih bermadah.

Syaqir tersenyum sumbing namun dia masih mahu mendengar. Seronok juga dengar madah-madah begini, getusnya.

“Maksudnya?,” tanya Syaqir.

“Maksudnya, bila kita dah bagi hati kat seseorang tu kita kenalah jaga betul-betul. Jangan main tiup then lepas macam tu sahaja. Hati perempuan ni pun macam belon. Mudah kembang, mudah sayang kat seseorang. Tapi bila pecah, bila hancur dah tak boleh nak kembali macam dulu lagi. Lagipun, belon pun kita tak boleh tiup sangat, nanti pecah kan? Hati pun macam tu. Tak boleh terlalu menyayangi kerana kalau dah terluka, parutnya amat-amatlah dalam!,” jelas Tina.

Syaqir mengangguk-angguk. “Tapi, abang bukan nak main-mainkan dia ni. Abang serius tau. Masa degree dulu lagi abang dah pendam perasaan. Kalau dia setuju, esoknya juga abang pergi pinang!”

Tina terlopong tetapi ketawa kemudiannya. Dia bertepuk tangan.

“Cayalah abang!,” Tina menepuk bahu abangnya. Syaqir tersipu-sipu malu. Eh, lebih-lebih pula ke aku ni tadi?

“Habis, kenapa tak propose dulu lagi? Ni dah dekat lima tahun. Buang masa betullah abang ni,” ejek Tina.

“Hai, kalaulah melamar tu semudah ABC tak adalah abang merayu-rayu kat Tina tanya macam mana nak propose,” balas Syaqir.

“Ya tak ya juga,” giliran Tina pula menggarukan kepalanya.

“Entahlah macam mana. Biasanya perempuan yang dilamar, bukan yang melamar. Itulah Tina suruh abang tanya Papa!,” ujar Tina. Syaqir menjuihkan bibir.

“Takkanlah benda macam ni pun nak tanya Papa? Kepala Papa tu nak fikir banyak benda lain yang lebih pentinglah, bukan soal cintan-cintun macam ni,” tempelak Syaqir.

“Alah, Tina boleh je cakap dengan Mami?,” balas Tina kembali.

“Ah, orang perempuan memang suka cakap benda-benda gosip macam ni.”

“Amboii, sedap mengutuk!,” Tina mencekak pinggang. Syaqir menyedari yang dia telah terlepas cakap. Dia mengatup tapak tangannya di depan.

“Sorry, sayang.” Tina menjeling.

“Okey, maaf diterima. Kalau tak, tak ada tips!”

“Okeylah, cut the crap! Cepatlah tolong abang,” gesa Syaqir. Tina menarik nafas dalam.

“Well, perkara paling mudah. Abang ajak dia makan malam, then bila agak-agak korang dah habis makan dan kenyang, luahkanlah,” kata Tina. Syaqir berkira-kira sebentar.

“Kalau dia tak nak ikut? Lagipun, dia ni susah jugak nak keluar dengan lelaki kalau tak ada teman,” balas Syaqir. Tina memuncungkan mulutnya.

“Minta tolong member dia sampaikan isi hati abang?”

“Ish, malu la abang macam tu!”

“Hurmm, member abang?”

“Ah, kang alih-alih dia terpikat kat member abang pulak! Lagipun, lelaki sejati perlu meluahkan isi hatinya sendiri.”

“Dah tu, luahkan sendiri. Direct to the point!”

“Abang tak tahu macam mana nak start.” Pulak... Tina mengeluh.

“Senang-senang, abang tulis kata-kata kat kertas dan letak kat barang-barang dia. Untung-untung dia jumpa,” usul Tina kembali. Syaqir menepuk dahi.

“Apesal dramatik sangat idea Tina ni? Ni bukan dalam filem la. Lagipun, klise sangat cara mengurat macam tu,” tukas Syaqir. Tina mengerutkan kening geram.

Minta pendapat orang lepas tu komen-komen pula. Lagipun, manalah aku tahu macam mana nak mengurat pasal aku yang kena ngurat dengan Irfan tu dulu, getus Tina dalam hati.

“Kadang-kadang perkara yang klise pun boleh jadi ada kelas tau!” Tina geram.

“Sorrylah sis. Abang bukan apa tak nak buat benda pelik-pelik macam tu sebab nanti kami gaduh lagi. Cukuplah dulu je kami macam anjing dengan kucing. Asal jumpa je gaduh. Sekarang ni dia dah boleh terima abang so abang tak nak lepaskan dia lagi. Cukuplah dulu abang perhatikan dia dari jauh,” ucap Syaqir perlahan.

Tina mengeluh. Nampaknya gadis yang dikejar abangnya kini memang betul-betul istimewa. Kalau tak, abangnya takkan berusaha sebegini.

Tiba-tiba Tina memetik jari. Tap!

“Tadi abang kata dulu abang selalu gaduh dengan dia kan? Apa kata sekarang pun abang cuba bergaduh dengan dia?,” usul Tina.

Dia tersenyum-senyum. Harap-harap rancangan yang ini boleh dilaksanakan. Syaqir menjengilkan matanya.

“Huh, buat apa nak cari pasal?,” tanya Syaqir sambil mengerutkan kening.

“Buat senang kerja abang la. Macam ni....,” Tina mendekatkan badannya dengan Syaqir dan berbisik tentang rancangan yang telah terlintas di fikirannya. Syaqir mengerutkan kening.

“Boleh jalan ke pelan macam ni?,” soalnya ragu. Tina mengangkat bahu.

“Terpulang pada abanglah. Sama ada abang berani atau tidak untuk menghadapi kemarahan dia nanti,” ujar Tina.

Syaqir menggaru-garu kepalanya. Hurrmm... kalau hendak dibandingkan semua idea-idea adiknya tadi, rasa-rasanya yang ini ‘agak’ senang untuk dilakukan. Dia hanya perlu membuat Qistina marah. Tapi nak buat macam mana ya? Hak elaaa, macam tak tahu pula Syaqir, hatinya memerli. Ya, perkara yang paling dibenci Qistina ialah membuatnya terkejut! Huh, bolehlah...

“Okeylah, thanks sis!,” ujar Syaqir sebelum melompat turun dari katil. Tina senyum.

“Good luck, my dear bro,” balas Tina sebelum dihadiahkan satu kenyitan daripada abangnya.

Syaqir keluar sambil menutup pintu.