Friday, September 8, 2017

Happy Birthday, Dear Excellent Unit Trust Consultant!

Assalamualaikum.


Happy birthday to me!

Rasa macam nak nyanyi untuk diri sendiri tapi terus terbayang Usop dalam citer Hantu Kak Limah tu.. murung pulak nanti menyambut hari lahir.  So sekarang dah naik angka 30 la ye, Su?  Angguk-angguk-angguk.

Lagi 10 tahun untuk menuju angka 40 yang dikatakan saat itulah seorang wanita akan kelihatan anggun dan elegan.  Tapi, sementara usia yang ada ni.. kita nikmati dahulu.  Angka 40 tu akan tiba juga nanti jika panjang umur, insyaAllah.

birthday treat by self!

 Jadi apa yang aku buat sepanjang usia 30an ni?

Meh nak citer..  

Aku plan nak ada bisnes sendiri nanti.  Dalam anganan aku, di usia 35 tahun nanti aku akan miliki satu empayar bisnes.  So, in this 5 years... aku try la untuk cipta empayar tu.  Aku tak ada modal yang besar, dan juga masih belum punya idea yang hebat.  Tapi aku percaya... nak berjaya, kaya dan berniaga tak semestinya kena ada produk sendiri.  Jual produk orang lain yang dah ada nama pun, boleh bantu kita jadi jutawan ternama.

So, aku pilih untuk jadi konsultan unit amanah.  Jeng, jeng, jeng!  Modal rendah (RM265), produk bagus dan semestinya boleh buat duit! Hahaha...


Seharusnyalah aku buat beberapa research dahulu tentang benda ni.  Lepas study dan bermusyawwarah dengan ibu ayah dan suami.. aku bayar fee untuk exam sebagai konsultan unit amanah di bawah Public Mutual.  Decision ni aku buat agak singkat masa tetapi sehingga sekarang, aku rasa inilah antara keputusan drastik yang memberi banyak kebaikan kepada aku.

Best gilak rupanya buat unit amanah ni.  Kalaulah aku sedar, 7 tahun lepas lagi aku mulakan tapi sayangnya.. dulu aku tahu, tapi tak pernah ambil peduli.

Aku nak binses untuk jangka masa lama.  Jadi perunding unit amanah ni bukan selamanya kau akan kerja bawah orang.  Once you achieve for you GAM (Group Agency Manager) maka saat itu kau telah membina sebuah bisnes dengan keanggotaan sekitar 400-1000 orang rakan kongsi!  Dan sepanjang kau buat tu.. tak kisah la suku time ke, part time ke or full time.. PENCEN kau dah berjalan! 

Best kan?

Lagi satu.. aku rasa ni salah satu keje mulia.. sebab apa?  Saat aku buat unit amanah ni.. betapa ramai aku jumpa mereka yang gagal menguruskan kewangan dengan baik terutamanya bab simpanan masa depan.  Almost 60% akan kata diorang tak ada simpanan sebab duit gaji pun tak mencukupi!

Siyes!?

Jadi, memang tak pelik pun kalau dah gaji pun tak mencukupi.. macam mana nak saving?  Itu sebab konsep pengurusan kita tak berapa tepat.  Sebaiknya, kita berbelanja SELEPAS MENYIMPAN, bukan MENYIMPAN SELEPAS berbelanja.  Sebab tu duit selalu dan tak pernah pun dibuat simpanan.

Maka, apa tugas konsultan ni?  Membebel pada mereka yang tak buat simpanan?  Bhahaha.. choi!  Tahulah aku ni dah status mak-mak.. tapi nak membebel 24 jam tu rasa non mungkin la.  Tapi kelebihan jadi mak-mak ni aku lebih caring gittu!

Tugas konsultan adalah membantu mereka mengatur kewangan dan menggandakan simpanan mereka.  Simpanan RM100 sebulan secara konsisten hari ni amatlah besar pada 20 tahun akan datang.  Apa istimewanya Unit Amanah Public Mutual berbanding yang lain?

Banyak!


Kalau korang nak tahu dan berminat nak buat saving.. atau kalau rasa nak join as unit trust consultant, lagilah dialukan!  beb, mulakan dari sekarang sebab by hook or by crook.. korang akan mencari second or third income juga nanti.  Jom jadi agen! 

WhatsApps saya +6011-10103987