Monday, March 4, 2013

Entri Masakan | Aiskrim Hoorey Hoorey

Assalamualaikum wbh. 

Haiii.. Oh, ini ucapan baru dalam penulisanku (Sebab hari ni terasa mahu melambai).

Aku ada satu perangai yang aku rasa tak patut aku reveal untuk tatapan umum.  Tapi, perasaan teruja ini tak dapat disembunyikan dan hasilnya, aku terasa berbesar hati nak bagitahu perangai itu.

Aiskrim.

Ye, hari ni entrinya berkisarkan tentang aiskrim.   

ni gambar aku masa dok Australia dulu... ekeke!


Suatu hari, Abah Tanya harga aiskrim Cornetto yang sedang aku makan.

“Berapa harga aiskrim tu sekarang?,”

Aku tak ingat perisa apa yang sedang aku nikmati tu.  Mungkin vanilla, perisa kegemaran.  Berkemungkinan besarlah.  Waktu tu tahun 2002, kot!

“RM2.60,” jawab aku.

“Owh, dulu masa zaman Abah sekolah aiskrim tu 50 sen je,” kata Abah.

Okeylah tu.  Kenaikan harga sebanyak 3 kali ganda selepas hampir 50 tahun di pasaran.  Eh, pandai-pandai pula aku cakap.  Entah, itu mengikut usia zaman sekolah Abah aku la.  

Aku tak rasa Cornetto terlalu mahal sebab aku pun jarang makan Cornetto.  Aku lebih suka aiskrim yang ada rasa masam-masam sikit campur ngan ada rasa buah-buahan.  So, Mat Kool best.  Simple dan multi flavor.  Haha.  Kalau makan Cornetto pun, pasal nak dia punya kerepek tu.  Ahaks.

Aku suka makan aiskrim bila hati sedang rasa tak best atau pun sebab happy.  Kenapa aiskrim boleh buat kita rasa lebih baik?

Mungkin kerana bila kita nikmati aiskrim tu, kita jarang makan dengan gopoh gapah.  Malah, kita makan aiskrim dengan cara yang paling sopan.  Jilat satu-satu.  Jarang aku tengok orang makan aiskrim, bukak plastic ke kertas… terus ngap sekelip mata.  Hoho..

Dulu aku selalu beli Sundae kalau tak Mat Kool tuh. 

Tapi, sekarang aku dah pandai buat aiskrim sendiri.  Hehehe.  Tak sangka pula, senang je sebenarnya.  Tak pe, berdasarkan pengalaman dan kepakaran aku dalam mengesan kesedapan dan kehebatan makan aiskrim selama bertahun dulu, rasanya aiskrim buatan sendiri ni standard yang boleh diniagakan.  Cuma, mungkin aku perlu sedikit identiti tersendiri kalau betul mahu dipatenkan.  Wakaka.

Macam biasa, benda baik dan sedap harus dikongsi. 

Aiskrim Hoorey Hoorey
 



1 biji telur
1 tin susu cair
½ tin susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar ovallette
Pelbagai jenis perisa kegemaran

Cara-caranya :

Korang campurkan semua bahan tu dalam bekas mixer (kecuali perisa kegemaran) dan putar dengan kelajuan maksima selama lebih kurang 10-15 minit atau sehingga adunan menjadi likat dan kelihatan berkrim.




Kemudian, asingkan dalam beberapa bekas untuk dicampur dengan perisa peberet.  Kalau aku, memandangkan masih ada sebijik mempelam nenek aku, maka aku hiris dan ramas kasi hancur.  



Satu perisa lagi, aku buat perisa coklat oreo.  




Dapatkan beberapa keping biskut Oreo.  Buang inti putih dia dan hancurkan sedikit.  Jangan sampai hancur lebur tinggal debu, biar ada kepingan sikit.  



Kemudian, gaul sekali dengan adunan tadi.  Lepas tu, bolehlah korang masukkan dalam peti ais bahagian beku untuk dinikmati nanti.  Hehe..



Selamat mencuba!

P/S : Jadi nama Hoorey Hoorey pasal aku berjaya buat.  Suka hati koranglah nak panggil ni aiskrim apa pun.  Tapi, tak payahlah nak Haagen Dasz bagai kan??.... puff~