Tuesday, March 12, 2013

Doa Elak Dirogol

Assalamualaikum wbh.

Sewaktu aku keluar membeli-belah tempoh hari, ramai juga penduduk di Kota Bharu ini mempunyai keinginan yang serentak.  Hampir penuh tempat parking kereta di bahagian basement.  Aku tak suka parking di bahagian roof top sebab aku terpaksa pusing-pusing-pusing sebelum sampai ke tempat parking.  
Sungguh membosankan bermain roller coaster sendirian.

Nak tak nak, aku terpaksa parking kereta di bahagian yang agak jauh dari pintu masuk mall.  Waktu nak keluar dari kereta, aku pastikan tiada barang-barang yang menarik berada jelas di mata mereka yang berniat jahat.  Walaupun beg sandang tiada barang-barang berharga, tapi risiko kereta dipecahkan amatlah besar.  Satu hal pulak nak membaiki cermin yang pecah.  Kelak, bukan setakat cermin kereta yang hancur, hatiku juga bakal retak seribu.  Jadi, sila kosongkan seat kereta anda dengan segala barang yang mencurigakan.

By the way, aku bukan suka sangat shopping.  [hehehe…berbau nada hipokrit disitu]  Lagipun, sejak kerja ni, peluang bershopping macam terhad.  Haishh.. masa duit sengkek, rajin benar bershopping.  Bila dah ada seposen dua ni, masa pulak tak ada.  Malas pun ada bila penat seharian membanting tulang empat kerat ni.

Lalu, aku cepat-cepat menuju ke lokasi tujuan.  Kedai kasut.  Dah lama aku nak beli kasut, dekat dua bulan sudah hajat tu tak tertunai.  Entahlah, sekarang ni aku sangat cerewet dalam soal pemilihan kasut.  Susah betul mahu jumpa yang berkenan.  Aku rasa fesyen sekarang tidak sesuai dengan jiwa aku.  Kalau dulu aku suka memakai heels dengan tumit sebatang tu, [maaf, aku buta fesyen kot2 ada nama tertentu kasut jenis itu] sekarang ni aku suka jenis yang flat.  Oh, sebelum tu minat sangat dengan wedges.  Ah, sekarang pun masih minat cuma sukar nak jumpa yang eye catchy.

Jalan punya jalan; keluar kedai A masuk kedai B; dari aras satu sampai aras empat; satu hape pun tak melekat di mata.  Frust.  Disebabkan sudah hampir Maghrib, maka aku ambil keputusan untuk balik sahaja dan menambahkan lagi tempoh pencarian mencecah tiga bulan pula.  Fuiyyyooo…

Sampai kat aras bawah, tetiba aku rasa nak singgah kat booth yang ada.  Well… belek sana, belek yang ni..  Maka, dari mencari sepasang kasut, aku terbeli sepasang, eh silap… dua pasang blouse.  Oppss..

Heh..heh..heh… senang pulak rasa hati yang gundah tadi.  Shopping is the best therapy.

Tapi, dalam pada aku bergembira dalam hati, tetiba rasa cuak nak menuju kembali ke kereta.  Maklumlah, kereta aku kat hujung basement kot.  Aaa…aaa…aaa… scarynya!  Dan satu lagi kemahiran aku yang melemahkan ialah, selalu bila tiba saat-saat kecemasan, kepala aku akan pikir yang bukan-bukan.  Laju je nak mengarut.  Segala babak dalam tv mula terbayang.  Ni lah masalah televisyen sekarang, suka sangat menayangkan babak-babak jenayah.  Ciss!

Tapi, aku beranikan diri jugak.  Huhu.. nak balik solat.  Karang duk main takut-takut, terlepas Maghrib aku, naya…

Jengket-jengket… pandang kiri kanan… nampak ada seorang dua budak perempuan, cepat-cepat aku lari sambil membimbit plastic baju baruku menuju ke kereta.  Sungguh, kepala aku dah sampai klimaks.  Kalau dalam drama, time ni musik background dah bunyi dah ni.

Cepat-cepat aku masuk dalam kereta dan tap!  Kunci.  Fuhhh.. selamatt~

Balik tu, sambil aku online.. terbaca doa pelindung untuk elakkan kita si perempuan ni dari kena rogol.  Ni doa yang dibaca oleh Siti Sarah untuk melindungi dirinya sewaktu ditinggalkan Nabi Ibrahim kalau tak salah aku.  Yelah, kita kena amalkan benda-benda ni pasal kita tak tahu apa yang akan terjadi.  Sekurang-kurangnya, kita berusaha.



Semoga kita sang wanita ni dijauhkan dari pandangan orang-orang yang berniat jahat.  Amiiinn.