Thursday, July 15, 2010

PART 1


AKU menumpukan sepenuh perhatian terhadap bahan rujukan di depanku. Malas rasanya mengingati peristiwa tadi. Memalukan sahaja. Tapi, satu perkara pun tidak masuk dalam kepalaku yang berselirat dengan masalah yang baru sahaja wujud itu. Aku menekup muka. Rasa mahu menangis sahaja. Nasib baik aku mengambil ruang karel, dapatlah aku melindungi galau hati yang sedang menggigit-gigit naluri.

Aku menarik nafas sedalam-dalamnya namun, perasaan benci dan bosan kembali merajai perasaan. Astaghfirullah… aku beristighfar sebanyak mungkin. Ini semua hasutan syaitan yang sememangnya suka melihat anak Adam bermusuh-musuhan dan saling membenci. Tetapi peristiwa tadi betul-betul melukakan hatiku. Aku jadi teringat tentang kisahku dengan dia dahulu. Bencinya hatiku!

Akhirnya air mataku menitis juga. Akulah yang bernama perempuan dan seorang gadis. Hati yang mudah rapuh. Jiwa yang mudah goyah. Aku biarkan seketika air mataku berebut-rebut untuk mengalir di pipi sebelum aku mengambil keputusan untuk bingkas bangun menuju ke tandas. Tanpa aku sedari, rupa-rupanya seseorang menghalangi ruang keluarku. Aku berpaling ke belakang dan lihat dia sedang memandang tepat ke arahku. Hati aku kembali terusik. Bukan dengan perasaan syahdu atau terharu tetapi amarah tiba-tiba menerjah dinding hati.

“Kau buat apa kat sini? Tak habis lagi nak memalukan aku?,” sambil mengacip gigi, aku bertanya geram. Dia memandangku tanpa menjawab sepatah pun.

Aku menolak badannya sebelum berlalu pergi. Aku tidak seharusnya membenarkan dia melihat aku menangis begini. Rasa kerdil dan kalah sahaja. Selama ini, aku haramkan air mataku daripada dilihat olehnya meskipun sudah terlalu kerap aku menangis kerana perbuatannya.

Hampir sepuluh minit, aku kembali ke tempat belajar. Dia sudah tiada disitu. Aku terus duduk dan kembali menyelak buku rujukan. Ada sesuatu di celah helaian. Aku menarik keluar sekeping kertas yang bertulisan tangan itu.

Aku tunggu di bawah. Please… jumpa aku. Aku minta maaf pasal tadi. >ASM

Aku mencebik lalu menggumpal kertas kecil itu. Aku harap, dia masih ada disini dan melihat tindakanku ini. Lalu, tanpa melayan segala macam perkara yang berpusing-pusing dalam kepala, aku meneruskan ulangkaji.

* * * * * *


Empat tahun lalu…

Aku melirik jam di tangan. Lagi setengah jam kelas akan bermula. Sudah hampir setengah jam juga aku berdiri disini menanti bas untuk ke kompleks akademik. Sudah tiga buah bas sekadar melintas sahaja tanpa berhenti. Aku pun naik hairan. Hari ini ramai sungguh yang ada kelas. Dari jauh, aku lihat sebuah bas yang menjadi harapan. Harap-harap yang ini tidak begitu penuh. Tetapi kalau penuh sekalipun, aku harus berebut untuk naik. Waktu sudah semakin singkat. Maaf ya, hari ini aku tidak dapat menjadi pengguna yang berhemah. Sebaik bas berhenti, aku terus melompat masuk ke dalam. Entahlah apa tanggapan pelajar-pelajar yang melihat tingkahku. Nampak manis sahaja berbaju kurung tetapi, mak oii… aku menarik nafas lega bila bas mula bergerak. Walaupun keadaan di dalam bas macam sardin tapi aku tidak peduli.

Tiba-tiba, bas berhenti dengan mengejut. Spontan aku memejamkan mata menahan belakangku daripada dihimpit kerana kalau tidak salah, di belakangku tadi ialah seorang pelajar lelaki. Kalau terlanggar, nasib akulah ternoda pagi ini. Tapi, meskipun hampir semua pelajar yang berdiri di dalam bas ini hampir tersungkur, belakangku sedikit pun tidak dihimpit. Aku kehairanan lantas dalam keadaan semua orang sedang kalut, aku berpaling. Aku menggetap geraham kemas tatkala terpandang seraut wajah yang cukup aku bosan. Aku tidak mahu menimbulkan sebarang cerita hangat di dalam bas ini lantas menjawab pandangan matanya yang nakal mengerdip-ngerdip kepadaku dengan jelingan tajam. Aku harap, dia mengerti.

Dan sepanjang perjalananku, belakangku sentiasa dilindunginya setiap kali bas terhenjut-henjut apabila melalui bonggol. Biarlah, aku tidak meminta pun dia menjadi pelindungku. Dan aku harap dia tidak mengharapkan juga kelembutan hatiku untuk memaafkannya.

Lagi dua perhentian untuk sampai ke fakultiku tetapi aku mengambil keputusan untuk turun di perhentian ini sahaja. Tidak tahan rasanya berlama-lama di dalam bas ini dan menjadi mangsa perlindungan dia. Lagipun, aku boleh mengambil jalan pintas untuk ke sana. Yang pasti, dia tidak mungkin akan turun disini kerana fakultinya masih empat perhentian di depan. Sambil mempercepatkan langkah, aku menyusuri jalan kecil yang dilitupi pohon-pohon yang merendang. Aku memandang jam di tangan. Lagi lima belas minit waktu kuliah. Aduh, lambat juga aku hari ni! Aku tidak suka sampai ke kelas dalam keadaan mengah dan menjadi tumpuan semua orang.

Sampai sahaja di kelas, aku terus melabuhkan punggung di kerusi di barisan paling depan. Nasib baik Dr. Marina belum masuk, kalau tidak jenuhlah aku mendengar bebelannya. Aku menarik keluar buku setebal dua ratus lima puluh muka surat yang menjadi buku teks bagi subjek ini dan mula membelek muka surat yang sudah aku tandakan semalam. Hari ini, Dr. Marina akan membincangkan tajuk daripada bab empat. Aku membaca sekilas, sekadar menghangatkan kembali ingatan yang telah aku masukkan semalam. Tidak sampai sepuluh minit, kelibatnya kelihatan dan kelas pun bermula.