Monday, February 25, 2019

Kenaikan Gaji Tahunan : Manfaatkan Dengan Melabur


Assalamualaikum wbh.

Hari ini, saya nak share bagaimana kenaikan gaji tahunan yang dinikmati oleh penjawat awam sebenarnya boleh menjadi modal untuk membesarkan lagi jumlah pencen anda.  Sebenarnya, tak ada rahsia cuma ianya memerlukan kesedaran sahaja.

Biasanya kakitangan awam terlepas pandang nak buat 'force saving' begini sebab selesa dengan ganjaran pencen. Jadi, kenaikan gaji tahunan (KGT) tu ramai yang buat pengiraan untuk tambahkan pinjaman atau loan. Sudahnya, dari mula kerja sampai ke pencen, kerja sekadar untuk lepaskan hutang sahaja. 

 Nak bercuti, nak tunaikan umrah atau haji, berharap saat usia pencen kelak. Jika berharap begitu, jagalah kesihatan baik-baik. Tapi soal hidup mati, ajal pertemuan Allah jua yang pegang. Apa salahnya kita berusaha untuk pergi lebih awal? 

Dari RM150 sebulan.. up lagi saving ke RM300 sebab suami isteri naik gaji. 

Jadi, ada klien ini.. sebab istiqomah guna KGT untuk saving dalam unit trust atau unit amanah, dari jumlah plan asal dapat RM93,000 terus melonjak jadi RM174,000. Itu kalau beliau teruskan RM300 selama 19 tahun kemudian. Kalau tahun depan upgrade lagi ke RM450 sebulan, simpanan melonjak lagi jadi RM246,000. Kalau istiqomah saving KGT setiap tahun, tak ke jadi jutawan waktu bersara? 

Jadi, nak jadi jutawan tu bukan mustahil pun nak jadi cuma korang kena jumpa mereka yang bertauliah sahaja. Rasa bermanfaat? Silalah #SHARE dengan gembira!! Semoga kita mendapat keberkatan diatas perkongsian ini.

Sekian.  Selamat melabur dengan bijak!

Untuk mulakan pelaburan unit amanah, boleh hubungi saya.

KLIK SINI.