Monday, April 6, 2015

Gulai Pisang Muda Bersama Ikan Kurau

Assalamualaikum wbh.

Masakan kampung setakat ni yang masih nyawa-nyawa ikan ialah yang menggunakan santan.  Haishh... aku pun tak tahu saka apa yang melekat sampai tiap kali masak gulai, mesti rasa dia something wrong.  Kadang-kadang aku surrender masak pakai santan.  Tak suka!  Tapi suami aku selalu cakap “Tak apa, dah sedap ni cuma kena banyak latihan lagi.”  See... Nampak la actually masakan tu tak berapa ngam lagi ngan lidah dia.  Sobsss!  Then aku try ubah pakai susu cair.  Pun sama! Uwaaaa...  bencinya.

Tapi, aku suka makan gulai ni.  Masak je tak reti.  Jadi, bila nampak resepi ni, terus save.  Manalah tahu bakal menjadi.  Huhu.. masak yang lain sekali dua buat dah menjadi tapi kalau pakai santan ni, berbelas kali masak dah pun tetap tak mencapai standard tekak aku.  Mujurlah time masak mee kari masa buat majlis kesyukuran hari tu, rata-rata yang datang bertambah-tambah makannya.  Eee... tak paham betul!

Kalau tanya mama, dia kata jangan masak lama-lama.  Sebab bila santan pecah minyak, memang tak bestlah.  Tapi kalau sekejap sangat pulak santan tak masak.  Aduhhh... tang bila tak masak lagi, tang bila dah pecah minyak?  Memang memasak ni memerlukan latihan yang berterusan.

Tapi walau apa pun, marilah kita lihat resepi ni.  Aku tak pernah makan gulai pisang muda so, nanti bolehlah cuba buat.  Rasa macam mana?  Entah.  Sebab tak pernah makan kan... so, apa jua yang jadi kelak, aku agak itulah rasanya.  Hihi.. atau untuk rasa yang lebih abadi, kena cuba makan yang orang-orang pakar masak.  Lepas tu baru boleh compare.  Apa-apa pun, jom tengok resepi Gulai Pisang Muda Dengan Ikan Kurau ni.

GULAI PISANG MUDA BERSAMA IKAN KURAU
Sumber : 5 Rencah 5 Rasa TV3

BAHAN-BAHAN KISAR :
4 ulas bawang merah
Seinci Kunyit
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras
Segenggam udang kering
Beberapa tangkai cili kulai

* Kisar halus semua sekali.

BAHAN-BAHAN GULAI :
2 sudu makan ketumbar
3 keping Ikan Kurau Masin - Digoreng hingga kekuningan
Pisang muda – dibuang nipis kulit dan ditumbuk kasar (sebagai pemekat gulai)
2 batang Serai - diketuk
Santan

credit gambar blog kak Azlita - cara kupas pisang muda buat macam tu
CARA MEMASAK :
(1)   Goreng ketumbar tanpa minyak sehingga terbit bau (jangan sampai hangit).  Kemudian, tumbuk lumat beserta dengan garam.  Ketepikan.

(2)   Masukkan air ke dalam periuk dan masukkan bahan-bahan yang sudah dikisar tadi.

(3)   Kemudian, masukkan ikan Kurau masin yang telah digoreng tadi, ketumbar yang telah ditumbuk bersama dengan garam dan serai.

(4)   Lepas tu, masukkan pisang muda dan renehkan sampai pisang masak.

(5)   Akhir sekali, masukkan santan dan perasakan dengan sedikit garam (tak perlu banyak sebab kita dah guna ikan masin tadi).


Selamat mencuba.  Nanti aku dah buat, aku update gambar kat sini pulak.  Kena cari pisang muda ni...