Thursday, July 10, 2014

Resepi Puding Karamel Yang Senang Dan Sedap

Assalamualaikum wbh..

Hari tu nampak kawan aku post dalam Facebook Puding Karamel. Pergghh.. terbayang pudding tu tergedek-gedek dengan penuh kelembutan dan kelemakan.  Tak boleh jadi.  Puding Karamel adalah pudding faveret aku yang merupakan antara pudding pertama aku belajar buat.  Hihi.. rasanya masa tu umur awal belasan la kot.

Ingat lagi, masa tu baru je belajar buat pudding ni.  Mana la aku tahu gula tu nak cair dengan perlahan.. tapi kendian bila dah start cair, laju pulak cair kesemuanya.  Jadi, gula aku tu bukan setakat kaler caramel.. dah jadi arangmel dah.  Berani ko nak makan?  Pahit nak mamp!  Pastu, lambat cuci periuk terus berkerak boleh baling terus.

Bising mak aku!  Alaa Ma, periuk boleh dibeli.. ilmu dan pengalaman tu tiada nilainya.  Hehehe…

Terus fobia nak buat pudding caramel lagi.  Dan kalau teringin dan nampak kat kedai, aku beli je sebab tak nak lagi mengenang kisah pahit tu.  Tapi, setelah bertahun aku tak buat pudding ni, aku tiba-tiba jadi teringin yang amat untuk puasa kali ni.  Dengan ingatan yang ingat tak ingat tu, aku cuba google balik nak tengok sama ada resepi yang sedia aku tahu tu sama tak dengan dengan resepi orang lain  Yelah, kot-kot la aku terbubuh bahan extra ke, terkurang ke.

Bila dah confident bahan yang diguna oleh foodlogger lain pun lebih kurang je, aku pun teruskan dengan keinginan aku nak buat pudding ni.  Bukan apa, bulan puasa ni.. makanan kat bazaar tu selain mahal nak arwah, kandungan gula tu macam nak suh potong kaki jek.. hoho..  tak sanggup nak bayar untuk sesuatu yang aku tak puas hati.  Lagipun, boleh je buatkan.. ada masa jugak.. kenapa nak membazir membeli di luar?

Okey, pudding ni aku akui sangat senang nak membuatnya.  Antara bahan-bahannya ialah :

1 tin susu cair
1 tin air
½ tin susu pekat manis
5-6 biji telur gred B
1 ½ cawan Gula
2 sudu tepung jagung
Air 
Esen vanilla

(1)    Masak gula dalam periuk dengan api perlahan.  Kacau selalu hingga gula jadi warna perang.  Masukkan sedikit air.  Kemudian, masukkan dalam bekas pudding.



(2)    Dalam bekas lain, pecahkan telur dan kacau perlahan-lahan hingga telur kuning dan putih bergabung bersama.  Kemudian, masukkan susu cair, air dan susu pekat manis.  Gaul sebati semua sekali.  Masukkan esen vanilla dalam satu sudu teh.



(3)    Ambil sedikit campuran (2) dan gaul bersama tepung jagung.

(4)    Akhir sekali, tuang bahan-bahan campuran tu ke dalam bekas pudding yang ada gula hangus tadi. 

(5)    Masukkan dalam kukusan yang telah didihkan air sebentar tadi. 

abaikan rupa kedut dia... hihi.. nnt benda ni kat bawah gak.. yg penting rasa beb! Hihihi...

(6)    Kukus untuk 15-20 minit.

(7)    Keluar dan sejukkan sebelum terbalikkan pudding tu ke atas piring untuk makan.



Senang kan?  Biasa kat bazaar satu slice dah RM2.50.. =_=  Tak mahulah.. Kalau makan mesti nak banyak.. huhu..  selamat mencuba!

*bekas bentuk love macam ni boleh pakai bekas kek coklat moist Anis tu je.  Hihi..